Sergi
HAYALİ TEMAŞA
ELÇİN ACUN
01.02.2020 - 15.03.2020
FIRIN
Kent Gezgini Bir Çıplak ile Diğer Trajik Kahramanlar
Sanatçı ve akademisyen Elçin Acun’un yakın dönem performatif video işlerini bir araya getiren "Hayali Temaşa” sergisi, kadınların kamusal alandaki varoluşuna dair tartışma etrafında şekillenir. Kent mekanı ve kamusal alan ne ölçüde kadınlara aittir? Kadınların, modernliğin mekanlarındaki varoluşlarını ve bunun sanat tarihindeki yansımalarını ele aldığı ünlü makalesi “Modernlik ve Kadınlığın Mekânları”nda Griselda Pollock, modern sanat işlerinde “resmedilen ve hayal edilen karşılaşmalar(ın), kent mekânlarında keyif sürme özgürlüğüne sahip erkeklere ait” olduğunu dile getirir. Kadınların ve kadın sanatçıların kent kamusal mekanları ile ilişkisinin Pollock’un makalesinde ele aldığı 19. yüzyıldan bugüne dönüştüğü elbette yadsınamaz. Ancak bu dönüşümün ne ölçüde gerçekleştiğini, hem güneş ışınlarının kuzey yarımküreye ulaşmadığı saatlerde Türkiye’nin kent mekanlarındaki kadın varoluşunun yarattığı tedirginliği göz önünde bulundurarak hem de kamusal alan tanımlamasının halihazırda yurttaşlara, yani sadece özgür erkeklere açık Antik Yunan Agora’sına uzandığını hatırlayarak düşünmek gerekir. Acun, sergi için ürettiği sergiye de ismini veren “Hayali Temaşa” video yerleştirmesinde, erkeklerle özdeşleştirilen kamusal alanda kadınların görünürlüğünün yarattığı tarihsel gerilimi sembolik bir illüzyonla tersine çevirir. Böylece “Hayali Temaşa”nın çıplak kadın karakterinin sokaklardaki kendinden emin yürüyüşü, özel olanın görülen alanı ele geçirmeye yönelik müdahalesine dönüşür. Aynı enstalasyonun parçası olan diğer video çalışması ise tam tersi bir soru etrafında şekillenir: Kent alanları tüm tekinsizliğiyle üzerimizde nasıl izler bırakır?
Elçin Acun’un sergide yer alan daha erken tarihli işlerinde yarattığı ve aynı zamanda oynadığı karakterler ise ebedi hüküm süren bir şimdiki zamanda yaşarlar. Sürekli yüzmeye ama asla suyun üzerine çıkamamaya, sürekli koşmaya ancak ilerleyememeye, görünür olmakla görünmez kalmak arasında gidip gelmeye hapsolmuşlardır. Hep aynı döngüyü yeniden ve yeniden yaşamakla cezalandırılmış bu karakterler, Tanrılar tarafından sürekli aynı taşı dağın zirvesine taşımakla cezalandırılan Sysphus’un kaderini paylaşır gibi görünseler de aslen izleyicileri, geçmişe ve yaşananlara, yeniden ve trajedinin hem kaynağı hem de yazgının değişiminin anahtarı bilinçle yaklaşmaya çağırırlar. “Hayali Temaşa”nın pervasız karakteri de Acun’un bu video işlerinde yarattığı, kırılamayan döngülere hapsolsa da deneyimlere ve yaşananlara farkla bakmamızı talep eden kadın karakterlerine katılarak yaşamın tahmin edilemezliği içinde yeni keşiflerin olasılığını araştırır.
Özlem Şimşek
Fotoğraf ve Video Kredisi: Elçin Acun, Yasemin Kalaycı, Ulaş Çelikkol
#elcinacun #hayalitemasa #ozlemsimsek #eldemsanatalani #eldemsanatalanifirin