Sergi
YÜZÜNDE BİR EV
GÖZDE JU
07/10/2023-14/01/2024
FIRIN
Bir zamanlar, köklerimizin derinlere uzandığı o topraklarda, aile kavramı olabilen en güçlü bağlardan birisiydi. Bu kavram kadınlar için görünmez bir bağlayıcılığın, katıksız bir kökleşmenin ve evine direk olanın eril değil dişi kişi olduğunun kanıtı niteliğindeydi. Zamanla çeşitli gerekçel-erle başlayan göç dalgası aile köklerini çoğu zaman bağlı tutsa da kültürel aidiyetlerin dönüşümü ve değişimi ise kaçınılmaz oldu.
Gözde Ju bağlar, kimlik, aidiyet, hafıza, cinsiyet, feminizm, kültür ve nostaljinin köklerine doku-narak üretimlerinde örtük kalan ilişkileri görünür kılıyor. Sessizleşen aile bağları, kültürlerin hegemonik yıkımı ile yok olmaya yüz tutmuş kült gelenekler, zamanında kadınların çeyiz ya da evi güzelleştiren nesneler olarak bir bir incelikle ördüğü, diktiği danteller bu serginin ana payelerinden eserlere dönüşüyor. Ju, üretimlerinde sıklıkla dikiş, nakış, video, buluntu nesne, fotoğraf gibi disiplinlerde üretimler yaparak gizil ağları, sözlü tarih ya da belgeselvari bir yak-laşımla derliyor. Kökler, aile, göç ve kadının görünmez emeği sergide kaybolan bir tarih ve göç hikâyesi ile yeni kültürlerin harmanladığı eklektik ve çoğulcu bir sosyal topluma işaret ediyor.
Mekân, gerçek anlatılar, rivayetler ve kişisel tarih anekdotlarıyla kadınların aile içindeki güçlü ve taşıyıcı, bağlayıcı rolüne de referans veriyor. Ju, dantel ve dikişin kadın emeği ile eşleştirildiği eril bir dünyada, bir kültür taşıyıcısı, kimlik tarayıcısı ve sözlü tarih kaydedicisi olarak kültürler arası ve toplumlar arası bir aktarım ile sanatçı olarak aidiyetleri, kaybolan ilişkileri, unutulan değerleri ilmik ilmik birbirine bağlıyor, ses, his ve retinal bir yaklaşımla katmanlı bir buluşma sunuyor.
Melike Bayık
Küratöryel Destek & Metin: Melike Bayık